KA_logo_v2

Her finner du informasjon om helgeutfluktene, vandringen langs Via Francigena samt utflukter i Berlin by og utkant.

Helgeuflukter

Hvert semester arrangeres to helgeutflukter. Høstsemesteret reiser vi i begynnelsen av september og slutten av oktober, vårsemesteret i begynnelsen av mars og slutten av april.

Høsten 2018 går helgeutfluktene til München og Praha.

München

FREDAG: Vi tar tog fra Hauptbahnhof til München og ankommer hotellet i Schwabing, som kanskje er det mest spennende og pulserende området i München sentrum med kort vei til Englischer Garten, museer, spisesteder, Marienplatz osv. Når vi har fått litt tid på hotellet og kommet i orden, går vi sammen en kort tur til sentrale severdigheter i byen som Odeonsplatz med Feldherrnhalle i enden av Ludwigstrasse og videre til Frauenkirche og Marienplatz. De som vil, kan bli med til Lenbachhaus som var sentralt for ekspresjonistgruppen Der Blaue Reiter (billett koster 10 euro).På kvelden spiser vi fellesmiddag lokalt i Schwabing.

LØRDAG: Vi forlater hotellet om morgenen for å gå på Alte Pinakothek. Deretter besøker vi Glypoteket og antikksamlingen, hvor det er fint å spise lunsj. Bayern er kjent for sine fantastiske eventyrslott. Etter lunsj besøker vi Schloss Nymphenburg. Kvelden tilbringes gjerne i en Biergarten.

SØNDAG: Vi går en morgentur gjennom Englischer Garten – kanskje vi får se noen som surfer på Isar – og fortsetter med et besøk i Pinakothek der Moderne. Før vi sammen tar fatt på turen ut til flyplassen.

Prisen for turen er kr 2 950 og inkluderer fly tur/retur Berlin, innkvartering to netter på hotell og inngang i tre museer (Alte Pinakothek, Pinakothek der Moderne og Glyptoteket).

Pilgrimsferd

Hvert semester arrangerer vi en tredagers vandring langs Via Francigena, pilgrimsruten som gikk fra nordligere deler av Europa, hovedsakelig Frankrike, til Roma. Den ble brukt av biskopen av Canterbury som i år 990 gikk fra Canterbury i England til Roma. På tilbakeveien skrev han ned sin reiserute. Høstsemesteret går vi fra Firenze til Siena, mens vårsemesteret består av en tredagers marsj videre sydover fra Siena.

Vi bærer alt vi trenger på ryggen, så her gjelder det å pakke smart. Ha med gode sko (gjerne et ekstra par), klesskift og nødproviant. Vi lar de tyngste pensumbøkene bli igjen i Roma, og benytter heller tiden til diskusjoner og samtaler underveis. Filosofi er et tillatt tema, men vær påpasselig, blir det for mange avsporinger risikerer vi å havne helt på jordet.

Firenze – Siena

Denne utflukten arrangeres om høsten. Vi drar samlet med shuttlebuss fra Chiesa Nuova i Roma til Gambassi Terme (ikke langt fra Firenze), hvor vi starter vår vandring. Første etappe går til San Gimignano. Dette er et strekke på rett over 13 km, og ender i denne vakre toppbyen som var kjent for sine mange tårn.  Andre etappe går fra San Gimignano til den lille borgbyen Monteriggioni. Dette er en vesentlig lengre vandring, hvor vi i løpet av dagen skal tilbakelegge vel 30 km, til gjengjeld er det kjent som en av de vakreste strekkene lang pilgrimsleden. I San Gimignano bor vi på Hotell Villa Belvedere og i Monteriggioni bor vi på Hotell il Piccolo Castello. Siste vandring går fra Monteriggioni til Siena og er rett over 20 km lang. Siena er en av nord-italias flotteste byer, så vi forsøker komme frem her i såpass god tid at vi får sett litt av byen før det bærer tilbake til Roma. For de som vil er det selvfølgelig mulig å bli igjen, og legge et par feriedager her – det kan absolutt anbefales.

Siena – Radicofani

Denne utflukten arrangeres om våren. Vi drar samlet fra Chiesa Nuova i Roma søndag morgen med shuttlebuss som frakter oss helt til Siena. På veien stopper vi og spiser lunsj på Autogrill utenfor Montepulciano. Siden vi har en vandring foran oss og det allerede vil være litt ut på dagen, kommer vi ikke til å bruke mye tid i Siena, men vi tar oss tid til å besøke rådhusplassen og domkirkeplassen før vi legger ut på første etappe.

Første dagsmarsj er fra Siena og helt til Monteroni d'Arbia og Hotel Borgo Antico, dette er en etappe på vel 25 km.Andre dag vandrer vi fra Monteroni d'Arbia til San Quirico d'Orcia, som er vel 26 km. Her tar vi inn på et spahotell, for å være sikre på å kunne få gjenvunnet nok krefter til å ta fatt på siste etappe. Tredje dagsmarsj går til Radicofani. Dette er en etappe på over 32 km, så vær forberedt på at dette er en krevende ryte. I Radicofani blir vi hentet og fraktet tilbake til Roma.

Utflukter i Berlin høsten 2018

Det varierer litt fra semester til semester hvilke utflukter vi arrangerer. Blant utfluktene høsten 2018 er det stor sjanse for at du kan finne disse:

Riksdagen: Vi besøker den tyske parlamentsbygningen med Norman Fosters glasskuppel fra 1999. Vi titter inn i forbundsdagen, og ser ellers på den rikt utsmykkede bygningen. Er man minst seks personer kan man bestille en guidet tur på norsk. Inngang i riksdagen krever legitimasjon i form av pass.

Gallerier for samtidskunst: Kunstnere fra hele verden har etter andre verdenskrig vært med på å etablere Berlin som en av verdens viktigste byer for moderne kunst. Ut fra impulser fra andre kunstarter, som musikk og litteratur, og under innflytelse fra et rikt intellektuelt miljø utviklet det kreative Berlin seg til en ledende kunstscene. Særlig 60-. 80-, og 90-tallet (hhv. abstrakt ekspresjonisme, nyekspresjonisme og såkalt internasjonal samtidskunst) har vært viktige perioder i utviklingen av Berlin som kunstby. Fra 1990-tallet dukket det opp gallerier som fremdeles er aktuelle. Vi besøker noen av de viktigste galleriene som Max Hetzler, Nordenhake og Neugerriemschneider.

Schloss Sanssouci: Rett utenfor Berlin i Potsdam ligger Sanssouci som var sommerpalasset til Fredrik den stor. Slottet har et fantastisk parkanlegg og ligger i en spennende by. Perfekt mål for en halvdagsutflukt.

Museumsinsel: I Berlins Mitte besøker vi Museumsinsel, museumsøya, med sine til sammen fem museer. På utflukten vår tar vi dere med til Pergamon-museet for antikk kunst og Altes Museum med dets utstilling av romersk og gresk kunst og objekter. Det vil også være mulig å besøke Neues Museum med egyptiske og etruskiske arkeologiske objekter, Alte Nationalgalerie med 1800-tallsmalerier og Bode Museum med kunst fra bysantinsk periode til 1800.

Berlin Unterwelten: Vi drar på utflukt under Berlin der Hitler igangsatte byggingen av gigantiske bunkere i 1940. I dag er det mulig å gå ned i disse og å bli vist rundt mellom 24. april og 31. oktober.

Käthe Kollwitz Museum og Litteraturhaus: Käthe Kollwitz var en de viktigste tyske kunstnerne i det forrige århundret med sterkt emosjonelt ladede arbeider både innenfor naturalismen og ekspresjonismen. Vi besøker museet hennes og Litteraturhaus som ligger ved siden av hverandre i Kurfürstendamm.

Vandring i Grunewald: Vest i Berlin ligger Grunewald som er 4500 hektar skog. Vi besøker Jagdschloss Grunewald fra midten av 1500-tallet, går en tur i skogen og utforsker de fantastiske boligområdene rett ved som har talt blant andre Ingeborg Bachmann, Max Planck, Walter Benjamin og Engelbert Humperdinck blant sine beboere.