Pensum til forelesningen:
Andresen m.fl. 2015: 11-165 (2012-utgåva av boka: 11-159).
Kontrollspørsmål
Del 1:
Historiefaget er ikke alene om å utforske fortidige forhold. Men hva er det særegne med måten historikere går fram for å utforske den?
Hva kan historien brukes til og hvordan kan den misbrukes?
Del 2:
Hva kjennetegner en god problemstilling innenfor historiefaget?
Hva ligger i begrepet periodisering? Hvilke fordeler kan en slik tilnærming til fortiden ha for historikeren, og evt. hvilke ulemper?
Hva er forskjellen på et materielt og et funksjonelt kildesyn?
Del 3:
Hva er en levning og hva er en beretning? Hvilke to innganger gir de oss til fortiden?
Hvordan går vi frem for å vurdere en kildes troverdighet?
Nevn eksempler på ikke-skriftlige kilder. Hvilke kildekritiske prinsipper må vi forholde oss til i arbeidet med disse?